Tietoa / Energia- ja vesitietoa / Sähkö
Sähkö
Sähköverkkopalvelu & sähkönmyynti
Inergia Oy:n tytäryhtiö Tunturiverkko Oy huolehtii sähköverkko- ja sähköliittymäpalveluista Inarin ja Utsjoen alueella sekä Sodankylän pohjoisosassa. Verkkopalvelu on paikallisen jakeluverkonhaltijan yksinoikeus, eli asiakas ei voi ostaa verkkopalvelua muualta kuin paikalliselta jakeluverkonhaltijalta.
Sähkön myyntisopimuksen voitte kilpailuttaa ja valita teille sopivimman sähkösopimuksen.
Sähkön hintoja kannattaa vertailla, esimerkiksi Energiaviraston www.sahkonhinta.fi -sivustolla voi vertailla hintoja ja kilpailuttaa sähkösopimuksen. Sähkösopimusta voitte muuttaa soittamalla omalle sähkönmyyjällenne.
Sähköverkkopalvelun hinta
Verkkopalvelun hinnasta käytetään myös nimitystä siirtohinta. Verkkopalvelu muodostuu sähköverkkopalvelusta, sähkön kulutuksen mittauksesta ja taseselvityksestä.
Sähköverkkopalvelu tarkoittaa sähköverkon ylläpitämistä siten, että sähköä voidaan tuoda sähköverkon kautta sähkön käyttäjälle.
Taseselvityksellä tarkoitetaan eri sähkönmyyjien myymän sähköenergian määrän selvittämistä.
Verkkopalvelun hintaan vaikuttavat sähkön siirtämiseen käytettävän sähköverkon pääoma-, käyttö- ja ylläpitokustannukset.
Energiamarkkinavirasto valvoo sähkön siirtohinnoittelun kohtuullisuutta.
Sähkösopimus
Sähköenergian hinnasta käytetään myös nimitystä myyntihinta. Sähköenergian hinnoittelu on vapaata. Sähkönmyyjä voi käyttää hinnoittelussaan haluamaansa hintarakennetta ja -tasoa. Sähkön käyttäjä valitsee eri yhtiöiden hintatarjouksista itselleen parhaiten sopivan. Sähköenergian hintaan vaikuttavat sähkön tuotantoon käytettävien polttoaineiden hinnat, kuten kivihiilen ja maakaasun hinta. Myös päästöoikeuksien hinta sekä sähkön kysynnän määrä vaikuttavat sähköenergian hintaan.
Sähkön hintoja kannattaa vertailla, esimerkiksi Energiaviraston www.sahkonhinta.fi -sivustolla voi vertailla hintoja ja kilpailuttaa sähkösopimuksen. Sähkösopimusta voi muuttaa soittamalla sähkönmyyjälle. Inergia ja sen tytäryhtiö tarjoavat sähkönsiirtopalvelut Ylä-Lapissa.
Sähkön pientuotanto
Voit liittää oman kohteesi Tunturiverkon sähköverkkoon ja myydä ylijäämäsähkön omalle sähkönmyyjällesi.
Kun suunnittelet pientuotantoa, toimi näin:
- Varmista kunnan rakennusvalvonnasta, tarvitaanko pientuotantoon rakennus- tai toimenpidelupaa.
- Ole yhteydessä Inergian asiakaspalveluun, niin selvitämme, voiko tuotantolaitoksen liittää sähköverkkoon
- Täytä pientuotantolomake (linkki tekstin alla) ja lähetä se osoitteeseen: asiakaspalvelu@inergia.fi
- Asentajamme tarkistaa kohteessa, että laitteisto on oikein mitoitettu käyttöäsi varten
- Kun laitteisto on tarkistettu, saat asiakaspalvelustamme GSRN-tunnuksen, jota tarvitset myyntisopimuksen tekemiseen.
- Nyt voit tehdä sopimuksen ylijäämäsähkön myymisestä oman sähkönmyyjäsi kanssa
Pientuotannon_yleistietolomake_2024
Motivan sivuilta löydät lisätietoja sähkön pientuotannosta: https://www.motiva.fi/ratkaisut/uusiutuva_energia/sahkon_pientuotanto
Työmaakeskus rakennukselle?
Mikäli sähköverkkoon liittyjä tai liittyjän urakoitsija tarvitsee rakentamisen ajaksi työmaasähkökeskuksen, keskuksen voi tilata esimerkiksi Ellappi Oy:ltä.
muuttoilmoitus
Varmista energiansaanti uuteen asuntoosi ajoissa ennen muuttoasi ja myös vanhan asuntosi sopimuksen irtisanominen.
Voit ilmoittaa muutostasi meille soittamalla asiakaspalveluumme puh. 016 663 200.
sähköliittymän siirto
Kiinteistön myynnin tai luovutuksen yhteydessä sähköliittymä ei siirry uudelle omistajalle automaattisesti, vaan siitä tulee olla maininta kauppakirjassa.
Liittymän siirtoa koskeva ilmoitus voidaan tehdä joko toimistollamme tai palveluneuvojallemme. Siirrosta tehdään aina kirjallinen sopimus ja samassa yhteydessä tehdään myös sähköntoimitussopimus. Lue lisää sähköliittymän hankkimisesta tai siirrosta täältä >>
sähkökatkot
Sähkökatkokseen kannattaa varautua ennalta.
Täältä löydätte ohjeistusta varautumiseen sekä sähkökatkoksen sattuessa >>
Ilmoitus sähkökatkoksesta voi lyhentää sähkökatkon kestoa. Ilmoituksia sähkölinjalle kaatuneiden puiden tai katkenneen sähköjohdon sijainnista otamme vastaan vikapäivystys-numerossamme 040 636 2988
Jos sähköt ovat poikki ja 15 minuutin kuluessa ette ole saaneet häiriöviestiä, teidän tulee soittaa päivystäjälle ylläolevaan numeroon.
miten toimia sähkökatkoksen sattuessa
- Tarkista ensin, ettei sähkökatko aiheudu omista pääsulakkeista.
- Jos pääsulakkeet ovat kunnossa ja lähiympäristössäsi ei näy valoja eikä naapurissakaan ole sähköä, odottele hetki. Muutamien minuuttien kuluttua automaatio voi kytkeä sähköt takaisin.
- Jos ulkona on myrsky, sähköjen puuttuminen johtuu todennäköisesti linjalle kaatuneesta puusta. Jos naapurilta puuttuu myös sähköt, on kyse lähes varmasti jakeluverkon viasta. Viallinen alue saadaan yleensä rajattua noin tunnin kuluessa ja tällöin saadaan suurimmalle osalle asiakkaille sähköt palautettua.
Jos sähköt puuttuvat pitempään, pyydämme soittamaan vikapäivystysnumeroomme 040 636 2988. Kovan myrskyn aikana vikapäivystysnumeromme voi ajoittain ruuhkautua. Numerossa on nauhoitettu häiriöviesti.
- Mikäli sähköt puuttuvat osittain, tarkista ensin, onko sähkölaite ehjä. Jos epäilet että vika on pistorasiassa, kokeilla siinä toista laitetta. Tarkista seuraavaksi kiinteistön pääsulakkeet, ryhmäsulakkeet ja mahdolliset vikavirtasuojakytkimet.
Jos sulakkeet ovat kunnossa, tarkista onko naapurilla samantyyppinen vika. Jos naapuriltasi puuttuu osa sähköistä, vika on yleensä jakeluverkossa. Tällöin pyydämme teitä ilmoittamaan asiasta vikapäivystysnumeroomme 040 636 2988.
- Jos huomaat useiden sähkölaitteiden käyttäytyvän oudosti tai jos valaistus himmenee ja kirkastuu, kyseessä voi olla ns. nollajohtimen katkeaminen. Nollajohtimen katkeaminen voi aiheuttaa myös laitevauriota. Tällöin kytke sähkölaitteet mahdollisimman pian pois päältä. Jos mahdollista, katkaise sähköt sähkökeskuksen pääkytkimeltä vahinkojen välttämiseksi ja soita vikapäivystysnumeroon 040 636 2988.
sulakkeiden tarkistaminen
Kiinteistön pääsulakkeet voivat sijaita erillisessä kotelossa pylväässä, talon seinällä tai pääkeskuksessa. Selvitä, missä kiinteistösi pääsulakkeet sijaitsevat. Pääsulakkeet ovat posliinisia tulppasulakkeita, ja niitä on kolme kappaletta, jonka tyypillisin koko on 25A.
Tulppasulakkeen palamisen näkee yleensä siten, että sulakkeen kannasta on irronnut pieni värillinen nasta. Tämä värillinen nasta ei välttämättä aina irtoa, ja tämän vuoksi on selvintä vaihtaa kaikki pääsulakkeet uusiin vikaa epäiltäessä.
Katkaise aina pääkytkimestä virta, ennen kuin vaihdat sulaketta.
Kaiken kokoisia tulppasulakkeita on hyvä pitää varalla kotona. Jos pääsulakkeet ovat ehjät, tulee myös tarkistaa sulakkeet talon muilta keskuksilta samalla tavalla. Uusimmissa kiinteistöissä on käytössä automaattisulakkeita perinteisten tulppasulakkeiden sijaan, eli johdonsuojakatkaisijoita. Kun nämä ovat toimineet, niin vipu on kääntynyt alaspäin.
Uusissa sähköasennuksissa käytetään lisäsuojana vikavirtasuojakytkimiä, jotka voivat olla samannäköisiä kuin automaattisulakkeet, mutta joiden toimintaperiaate on kuitenkin erilainen. Vuoden 2008 alusta lähtien kaikki uudet pistorasia-asennukset on varustettava vikavirtasuojalla. Vikavirtasuojakytkimen tunnistat TEST-painikkeesta. Vikavirtasuojat sijaitsevat joko keskuksella tai pistorasiassa. Vikavirtasuoja voi myös katkaista sähkölaitteelta sähköt.
turvallisuus
Maahan pudonneeseen sähköjohtoon tai sähkölinjan päälle kaatuneeseen puuhun ei saa koskea. Johdossa voi edelleen olla jännite. Puiden poistosta vastaa jakeluverkkoyhtiö. Ole myös kärsivällinen sähkökatkon sattuessa. Sähkön palautuessa aloita laitteiden päälle laittaminen eri huoneiden valaistuksista. Jos sähköt eivät vieläkään toimi normaalisti, katkaise virta pääkytkimestä ja soita vikailmoitusnumeroon 040 636 2988.
LUE LISÄÄ:
Energiateollisuus ry:n myrskysivuilta sähkökatkoon varautumisesta
Vahingon sattuessa
Ota välittömästi yhteys Tunturiverkko Oy:n päivystäjään, puh. 040 636 2988
kaapelinäyttö
Ennen maakaivuutöiden aloittamista tulee varmistaa, ettei kaivuureitillä tai alueella ole maakaapeleita tai kaukolämpöputkia. Saat maakaapeleiden ja kaukolämpöputkien sijaintitiedot kartalla tai maastoon merkittynä. Kaapeli- ja kaukolämpöputkien näytön tilaus on tehtävä viisi arkipäivää ennen kaivuutöiden aloitusta, palvelu on maksuton arkipäivinä. Nopeammilta maakaapelinnäytöiltä ja kaukolämpönäytöiltä veloitamme hinnaston mukaisen maksun. Kun maakaapeleita ja kaukolämpöputkia merkitään maastoon, on palvelun tilaaja oltava paikalla.
Palvelun voi tilata numerosta 016 663200, sähköpostilla asiakaspalvelu@inergia.fi tai Palvelupyyntösivustollamme >>
Ohjeita rakentajalle:
Lähesty kaapelia aina varovasti ja paikanna/paljasta se ensin käsikaivuna.
Älä siirrä kaapeleita omatoimisesti.
Jos kaivutilanteessa paljastuu yllättäen kaapeleita, ilmoita asiasta heti sähköyhtiölle ja pyydä ohjeita.
Huomioi myös työkohteen lähellä olevat ilmajohdot ja pylväät. Uusintanäytöstä ja työajan ulkopuolella tapahtuvasta näytöstä veloitamme työstä aiheutuneet kustannukset tilaajalta.
Asiakkaan omat kaapelit, kuten pihavalaistus, autolämmitystolppien jne. näytön voi tilata sähköasennusurakoitsijalta Ellappi Oy:ltä puh. 016-661 999. Verkkoyhtiö ei vastaa näiden kaapelien näytöstä. Merkintä ei vähennä kaivuutyön suorittajan vastuuta. Palvelun voi tilata numerosta 016 663 200.
Jos osut maakaapeliin
Poistu välittömästi kaapelin vauriokohdasta tasajalkaa hyppien tai loikkien siten, että vain toinen jalka on kerrallaan maassa. Vaurioituneessa kaapelissa voi olla jännite, tai siihen voi tulla jännite uudelleen.
Siirrä kaivinkoneen kauha pois kaivannosta ja ota välittömästi yhteys sähköyhtiöön, vaikka kaapeli ei olisikaan näkyvästi vaurioitunut. Varmista, etteivät sivulliset pääse lähelle kaivantoa.
Soita Tunturiverkon päivystysnumeroon 040 636 2988
Puunkaatoapu
Tarjoamme maksutonta opastusta puunkaatoon sähkölinjojen välittömässä läheisyydessä. Opastamalla varmistamme, ettei puu kaadu sähköjohdolle ja aiheuta siten hengenvaaraa ihmisille tai sähköverkollemme. Puunkaatoapu tarkoittaa toimenpiteen valvomista, opastamista ja avustamista sopivin apuvälinein. Varsinainen kaatotoimenpide kuuluu asiakkaan valitseman metsurin toteutettavaksi. Metsurien yhteystietoja saat esimerkiksi metsänhoitoyhdistyksen kautta.
Saat puunkaatoapua viiden työpäivän kuluessa tilauksestasi. Palvelu on maksuton arkisin työaikoina ja palvelun voi tilata numerosta 016 663 200 tai Palvelupyyntösivustollamme >>
Johdon päälle kaatunut puu
Suurjännitejohdon (20kV) päälle kaatuneen puun lähelle ei saa mennä, ota tällöin yhteys Tunturiverkko Oy:n päivystäjään numeroon 040 636 2988
Katuvalot pimeinä?
Inarin kunta vastaa katuvaloista.
Mitä tarkoittaa sähköpula? Miten varaudun?
Voit tutustua Tunturiverkon koostamaan kysymyksiä ja vastauksia mahdollisesta sähköpulasta -artikkeliin tästä linkistä: Kysymyksiä ja vastauksia mahdollisesta sähköpulasta